شهرستان خاتم با 40 کیلومتر راه اصلی، 144 کیلومتر راه فرعی ، 70 کیلومتر بزرگراه و 235 راه روستایی، گستره وسیعی از شبکه راه های استان یزد را تشکیل می دهد.
اهمیت راه ها تا بدان حد است که بخشی از فرهنگ هر منطقه و میزان توسعه آن را می توان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جاده ها معین کرد.
خاتم که در جنوب ترین نقطه استان یزد واقع شده هر چند در شاهراه اصلی جاده های کشور قرار ندارد اما بعلت واقع شدن در حلقه استان های فارس ، کرمان و یزد از اهمیت خاصی برخوردار است.
بخش عمده ای از راههای این شهرستان نیاز به توجه ویژه دارد و البته در صورت تامین اعتبار می توان امیدوار بود که راههای ارتباطی این منطقه از شرایط مناسب تری برخوردار شود.
فرماندار خاتم گفت: بزرگراه هرات - شهربابک با پیشرفت فیزیکی خوبی درحال اجراست که این شهرستان را به منطقه آزاد سیرجان و بندرعباس وصل می کند.
محمد زاده رحمانی به ایرنا افزود: 73 کیلومتر از بزرگراه یزد - خاتم، 2 سال پیش به بهره برداری رسید و قطعه بعدی از تنگ چنار به علی آباد نیز اخیراً به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: احداث راه ابرکوه - مروست در حوزه خاتم به پایان رسیده و با تکمیل چند کیلومتر دیگر از آن در حوزه ابرکوه، مسیر بین اصفهان و بندرعباس کوتاه می شود.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس شهرستان خاتم در آینده نقش قابل توجهی در ترانزیت کالا و مسافر در جنوب استان یزد خواهد داشت.
فرماندار خاتم با اشاره به اهمیت بزرگراه هرات – شهربابک در ترانزیت کالا و مسافر بین استان های مرکزی کشور و استان هرمزگان و شهرهای شمال غربی استان کرمان، اظهار امیدواری کرد با اتمام این پروژه و بهره برداری از آن، قیمت تمام شده حمل کالا و مسافر کاهش و موجبات رونق و آبادانی جنوب غربی استان یزد و شمال غربی استان کرمان فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه این پروژه، ملی است و توسط شرکت توسعه راه ها انجام می شود افزود: باند دوم جاده هرات- شهربابک 17 کیلومتر در حوزه این شهرستان است و مابقی در حوزه شهربابک در استان کرمان است که امید داریم مجموع باند دوم این جاده هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
زاده رحمانی اضافه کرد: بزرگراه های یزد - خاتم و هرات - شهربابک و همچنین محور مروست - ابرکوه از پروژه های اولویت دار این شهرستان است و در سال ٩٤ هم پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نیز گفت: راههای شهرستان خاتم از گستردگی وسیعی در شبکه راه های استان یزد برخوردار است.
احمد جوزمی اظهار کرد: در سالهای اخیر با توجه به موفقیت استراتژیک منطقه، این شهرستان در اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور نقش شریان حیاتی در بخش حمل و نقل ایفا کرده است.
وی افزود: در اقدامات اجرایی سالجاری ساخت باند دوم محور هرابرجان- هرات- رودشور –شهربابک به طول 58 کیلومتر، کمربندی جنوب شرق هرات به طول 5 کیلومتر، کمربندی چاهک به طول 2.5 کیلومتر روکش محور هرات شهر بابک به طول 17 کیلومتر تعویض و بهسازی محور هرات-هرابرجان، ساخت محور مروست- ابرکوه به طول 6.5 کیلومتر و روکش سطحی مروست- مسجد ابوالفضل در دست اقدام است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی این اقدامات و تجهیز و تقویت بخش راهداری برای ایمن سازی گستره این راه هاست و هم اکنون اداره راه شهرستان با دو دستگاه برف روب، دو دستگاه لودر یک دستگاه تریلی کمر شکن، سه دستگاه کمپرس، یک دستگاه آبپاش یک دستگاه ایسوزو و یک غلطک و بلدوزر در راهدارخانه شهرهای هرات و مروست مشغول خدمت رسانی است.
وی نقاط حادثه خیز شهرستان را محورهای چاهک- شهریاری ، گردنه خوانسار ، گردنه توتک و رودخانه شور نام برد.
وی در ادامه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های مذکور را یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با نگاه ویژه مسئولان امید داریم تا این میزان اعتبار تامین گردد و بتوانیم با اجرای پروژه های باقی مانده و رفع نقاط حادثه خیز بر کیفیت راه های شهرستان بیفزاییم.
شهردار هرات نیز گفت: کل معابر شریانی درجه یک و درجه دو اصلی و شریانی درجه دو فرعی که تاکنون در سطح شهر هرات احداث شده 809 هزار و 676 متر مربع است که 728 هزار و 706 متر مربع آن آسفالت شده و مابقی نیز نیاز به آسفالت دارد.
علی صادق زاده افزود: تقاطع های حادثه خیز شهر هرات که در اولویت قرار دارند از جمله تقاطع سلمان به بهشتی که نیاز به آزادسازی ملک دارد در حال بررسی و اقدام است.
وی همچنین به تقاطع سلمان به نهر مسیح و آزادسازی آن اشاره و بیان کرد: این پروژه نیز نیاز به آزادسازی دارد که 70 درصد تقاطع در سال های گذشته آزاد سازی و اجرا شده که مابقی آن نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.
وی به تقاطع بوستان به شهداء اشاره و عنوان نمود: این طرح نیز در راستای بهبود عبور و مرور و جلوگیری از تصادفات از یک ماه گذشته آغاز شده که جابجایی تاسیسات برق، آب و تلفن آن هنوز اجرایی نشده است که با همکاری بین بخشی ادارات امید است این پروژه تا 45روز آینده به بهره برداری برسد.
وی در پایان در خصوص تجهیز و تکمیل تقاطع های طالقانی به امام، شریعتی به امام ، تقاطع شهرک خاتم، خیابان میراث به امام و تقاطع نشاط به امام حسین(ع) در شش ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: از زمانی که این تقاطع ها تکمیل و تجهیز شده است آمار تصادفات در این نقاط کاهش یافته است.
وی اعتبار مورد نیاز برای رفع نقاط حادثه خیز و اجرای آسفالت معابر مذکور را 18 میلیارد ریال عنوان کرد.
دهیار روستای چاهک نیز یکی از نقاط حادثه خیز در این دهستان را جاده چاهک به شهریاری و نیریز خواند وافزود: با توجه به تردد خودروهای سنگین و سبک از جاده و همچنین به علت تغییر مسیر شریانی به جاده چاهک و شهریاری و به علت نداشتن شانه استاندارد و همچنین کم عرض بودن چندین واژگونی و تصادف منجر به فوت نیز داشته است.
محمد صادق برادران، تعریض و شانه سازی این جاده را یکی از اساسی ترین نیازهای این دهستان دانست.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 08,ژانویه,2025